Sunday, June 17, 2012

Master Cleanse Jom buat Jom





Aku copy from blog eazy : 

Jom la kita pakat buat sama-sama, MC ni bukan diet tau...ia dinamakan detoxx...

Serius bulan posa ni aku akan cekalkan hati...InsyaAllah doakan aku

Bg aku semangat na kawan2....


Jom baca:

Ada tak sesiapa kat sini pernah dengar tentang The Master Cleanse (MC)? Plan MC ni dipopularkan oleh Stanley Burroughs kira-kira 50 tahun yg lalu, dan sampai skg, beribu-ribu org dah pun guna plan ni yg mana membawa banyak kebaikan kpd pengamalnya.

Pada asasnya, plan MC ni bukanlah utk DIET, tapi lebih kpd DETOX (membersihkan sistem dalaman/organ tubuh). Tetapi semasa Detox, secara tidak langsung, proses Diet juga akan terjadi. Ia juga bukanlah plan yg menggunakan mana2 specific product seperti plan2 lain. Namun ia adalah kombinasi bahan2 organik yg sememangnya baik utk tubuh (organic, i mean). Mari saya ceritakan dgn lebih lanjut lagi yer.

The Master Cleanse atau dikenali juga dgn nama The Lemonade Diet, adalah satu plan Detox yg menggunakan bahan2 organik, iaitu:

1. Lemon
2. Maple Syrup Grade B
3. Cayenne Pepper Powder
4. Sea Salt (Uniodized)
5. Laxative Tea

Hah.. kesemua bahan2 di atas adalah ramuan yg diperlukan utk membuat The Master Cleanse plan. Plan ini berjalan selama 10 hari. Dan selama 10 hari ini, kita tak boleh makan APA-APA makanan walau sedikitpun, kecuali minum Lemonade water.

Nampak ekstrim kan? Sebenarnya, ada sebab kenapa kita tak boleh makan sewaktu proses MC ni. Biar saya mulakan dulu dgn cara2 membuat.

Pertama, kita perlukan 12 sudu besar perahan Lemon utk bekalan sehari. Kita juga perlukan 12 sudu besar Maple Syrup Grade B, kira2 setengah sudu kecil cayenne pepper powder, dan kira2 1.7 Liter pure water.

Kesemua bahan2 ini dimasukkan ke dalam botol besar yg berisi pure water tadi (boleh guna Distilled water, spring water, atau air mcm RO water - tapi jangan sesekali guna TAP WATER!).Kemudian goncangkan supaya ia sebati, dan selepas tu bolehlah air ini diminum sepanjang hari. Utk yg nak kurangkan berat badan, bolehlah kurangkan Maple Syrup ke 6-8 sudu besar sehari.

Bagaimana menggunakan? Senang jer.

Setelah semua bahan2 dah ada, 3 hari (klu boleh la) sebelum nak buat MC ni, try berpuasa, minum fresh Orang Juice jer everyday... atau eat very light meal.. tujuannya, utk menyediakan perut kita dgn MC ni.

Kemudian, esok nak start MC kan, hah, malamnya, minum Laxative Tea (lax tea). Lax tea ni maksudnya ialah sebarang teh yg boleh menyebabkan perut kita meragam, supaya kita ke tandas utk membuang, agar dpt membersihkan apa yg ada dlm perut. Lax tea yg ada senna, contohnya mcm ClenX Tea dari NH Detoxlim (blh dpt dari farmasi).

Esok pagi, ambil 1 Liter air suam dan campurkannya dgn 2 sudu kecil Sea Salt (organik dan bukan iodize). Goncangkan, dan minum air ni sampai habis (klu blh, sekali minum). Ini dipanggil Salt Water Flushing (SWF). Beberapa minit atau setgh jam lepas tu, kita akan ke tandas utk membuang/membersihkan apa yg ada dlm perut (ini dikira hari pertama MC). Klu tak berjaya membuang, tambahkan ukuran garam atau kurangkan (buat eksperimen sampai dpt membuang - tapi biasanya klu ambil 1 sudu besar garam, memang dah boleh membuang, cuma kena pastikan garam yg diambil ialah jenis Organik dan BUKAN Iodize).

Apabila terasa lapar, minum Lemonade Water yg kita dah sediakan. Sepanjang hari tu, buatlah apa2 light movement (klu dpt buat senaman, lagi bagus). Klu tak, banyakkan berjalan). Kalau kita ni jenis yg mmg suka ambil makanan bergula (seperti suka minum kopi yg bergula), semasa proses detox, kita akan mengalami simtom sakit kepala. Ini menunjukkan yg badan kita sedang mengeluarkan gula berlebihan dari dalam darah (menyembuhkan sugar-addiction kita).

Mereka yg ada high-colestrol pun blh buat MC ni. Begitu juga yg ada penyakit2 lain mcm diabetes. MC ni akan bersihkan sistem/organ2 dalaman tubuh seperti kolon, yg mana mengeluarkan bakteria/parasit dari badan, dan mengembalikan sistem imunisasi badan yg baik, juga membantu kita mengamalkan cara pemakanan yg sihat.

Kenapa kita tak boleh makan apa2 pun sepanjang tempoh MC? Ini adalah kerana, MC sedang membersihkan bakteria/parasit yg ada dlm badan. Jika ada makanan, bakteria akan terus hidup di dalam makanan yg kita makan tadi, jadi proses detoksifikasi akan menjadi sia-sia. Ini ibarat kita mahu mencuci kain dgn air bersih, tapi semasa mencuci, kita masukkan juga sabun - jadi mcmana kain nak bersih dari sabun?

Mungkin anda fikir, klu tak makan apa2, dari mana nak dpt mineral/vitamin/sumber tenaga? Mineral/vitamin ada di dalam Lemonade water yg kita ambil. Maple Syrup tu sendiri (Grade B yer) penuh dgn mineral/vitamin (sila Google). Cayenne pepper tu pula utk lancarkan peredaran darah. Lemon pula mendetoksifikasi dan memecahkan lemak.

Jika anda tak dapat buat SWF, bolehlah gantikan dgn Lax tea, malam dan pagi. Klu perut rasa cramp selepas minum lax tea, nanti bolehlah gunakan 2 mug air dgn 1 sachet lax tea klu nak minum lagi, sebab mungkin lax tea terlalu kuat utk sesetgh org, so boleh tambahkan air.

Hari yg sukar, ialah hari 1-4. Kdg2 hari 6-7 pun sukar juga. Pada waktu inilah, kita terbayang bermcm2 makanan.. cium bau jer pun dah rasa lapar.. tapi semua ni normal.. selepas hari ke 10, jangan pula terus makan.. pada hari ke 11 dan 12, minum fresh orang juice (FOJ).. pada hari ke 13, pagi minum FOJ, tengahari ambil sup sayur2, dan malam blh makan apa saja makanan yg berasaskan sayur-sayuran, atau buah-buahan SAHAJA... no bread, milk, coffee, meat atau sebagainya..

Pada hari ke 14, anda bolehlah pegi timbang berat badan, dan anda PASTI akan terkejut! Lebih gemuk seseorang tu, lebih banyak berat akan turun.. ada seorang yg buat MC ni, turun 80 pounds! Klu berat anda mcm saya, baru 132 pounds, mungkin anda cuma akan turun 10 atau 11 pound selepas 10 hari buat MC, tapi yg banyak hilang, ialah INCHES!

Anda dah boleh pakai jeans yg tak ketat! Baju pun dah longgar! Perut pun semakin slim! Kawan2 akan tegur, 'eh, apasal awak dah kurus??'

Jangan tak tau, BEYONCE pun buat MC tau!

No comments:

 

Copyright © 2012 Reserved to Anugerah Terindah
Design by Cik Kumbang